Portabilitatea va fi foarte interesanta pentru clientii business

de Gabriela Malcinschi | 23 noiembrie 2006

Anul viitor, dupa intrarea in Uniunea Europeana, vor deveni efective mai multe norme la care va trebui sa ne aliniem. Printre acestea se numara si portabilitatea numerelor, adica posibilitatea de a parasi un operator de telefonie (fixa sau mobila), sa ne mutam in alta retea, pastrandu-ne in acelasi timp numarul de telefon. Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii a infiintat in aprilie 2006 un grup de lucru in care, alaturi de specialisti din industria de telecomunicatii, au cantarit posibilitatile si cele mai potrivite solutii de implementare.  Clientul roman va putea sa beneficieze de acest serviciu incepand din toamna lui 2007. Despre portabilitate, vorbim cu Dan Georgescu, presedinte al Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI)




Incepand de cand va functiona efectiv portabilitatea numerelor?

Dan Georgescu: ANRCTI a stabilit inca din luna aprilie a acestui an ca, incepand cu anul 2007, companiile de telefonie vor avea obligatia de a oferi abonatilor servicii de portare a numerelor, insa a decis ca raspunsurile la problemele concrete ridicate de implementarea portabilitatii vor fi cautate impreuna cu industria. In acest scop, ANRCTI a infiintat un grup de lucru, in cadrul caruia specialisti ai firmelor de telefonie destinata publicului, alaturi de cei ai ANRCTI, au identificat cele mai potrivite solutii de implementare. Grupul de lucru s-a intalnit deja de opt ori in perioada aprilie-octombrie 2006, la sfarsitul acestui interval pronuntandu-se asupra conditiilor tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor pe care le-a considerat cele mai eficiente. Recomandarea grupului de lucru urmeaza sa fie inaintata presedintelui ANRCTI si, ulterior, supusa spre consultare publica in cursul lunii decembrie 2006.

In termen de noua luni de la data adoptarii de catre presedintele ANRCTI a conditiilor tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligatia de a oferi abonatilor lor, la cerere, portabilitatea numerelor geografice sau nongeografice. Astfel, previzionam ca facilitatea de portabilitate a numerelor va fi disponibila in ultimul trimestru al anului 2007. Din acel moment, orice utilizator de servicii de telefonie fixa sau mobila va putea beneficia de aceasta facilitate.

Portabilitatea va privi in primele luni, dupa estimarile dumneavoastra, cam cat la suta din consumatori?

D.G.: Asa cum am precizat si la punctul 1, portabilitatea numerelor este un serviciu la cererea utilizatorului, care ii va permite acestuia sa isi pastreze acelasi numar de telefon atunci cand acesta devine abonat al altui furnizor.
Este prematur sa facem estimari in privinta procentului de utilizatori care vor achizitiona acest serviciu imediat dupa lansarea comerciala a acestuia, dar putem anticipa ca un interes mai mare il vor manifesta clientii business deoarece ii va scuti de costuri suplimentare si vor avea libertatea de a se indrepta spre furnizorul de telefonie care le satisface cel mai bine nevoile, fara riscul de a pierde contactul cu o parte din parteneri sau clienti, lucru foarte probabil daca ar fi renuntat la numerele de telefon cu care acestia se obisnuisera.
 
Ce costuri implica portabilitatea pentru clientul de telefonie?

D.G.: Conform prevederilor Legii nr.304/2003 privind serviciul universal, sumele datorate de abonati pentru serviciul de portabilitate a numerelor trebuie sa fie accesibile. Aceste sume sunt percepute abonatilor doar de catre furnizorul acceptor (furnizorul la care se va abona). Furnizorul donor (furnizorul de la care va pleca) nu va factura abonatul pentru activitatile ocazionate de portarea numarului acestuia la furnizorul acceptor. Din practica europeana se constata ca o parte dintre furnizorii acceptori au decis sa nu tarifeze abonatii pentru serviciul de portare.

Ce costuri sunt pentru operatori?

D.G.: ANRC a identificat 4 tipuri de costuri care vor fi suportate de furnizorii donori si acceptori, si anume:
a) Costuri de implementare in propria retea a serviciului de portabilitate a numerelor.
Costurile de implementare reflecta toate activitatile (dezvoltare, implementare efectiva, testare initiala etc.) care se desfasoara pentru introducerea disponibilitatilor tehnice, operationale si administrative necesare functionarii portabilitatii numerelor sau modificarii solutiei de implementare a portabilitatii. In functie de arhitectura si marimea retelei, implementarea portabilitatii numerelor poate necesita modificari ale retelei, realizarea interoperabilitatii cu serviciile existente etc. Aceste costuri vor fi suportate de fiecare furnizor de telefonie.

b) Costuri de implementare, administrare si intretinere a bazelor de date centralizate.
Au fost identificate doua subcategorii ale acestor costuri:
 - costurile generate de achizitionarea bazei de date centralizate si a echipamentelor necesare, de instalarea si testarea acestora. Realizarea BDC va fi finantata din fonduri PHARE.
 - costurile de administrare, operare si intretinere a bazei de date centralizate. Aceste costuri vor fi suportate de catre ANRC, din tariful de monitorizare.
Fiecare furnizor care origineaza apeluri va suporta costurile interfetelor cu bazele de date centralizate.

c) Costuri de portare pentru fiecare numar.
Costurile de portare pentru fiecare numar reflecta activitatile tehnice, operationale si administrative care sunt efectuate pentru fiecare cerere de portare. Acestea includ costurile generate de activitatile tehnice (realizarea portarii numarului respectiv), operationale si administrative, precum si costurile legate de actualizarea bazelor de date locale utilizate si a bazei de date centralizate. Atat furnizorul donor, cat si furnizorul acceptor, inregistreaza costuri de portare pentru fiecare numar.
Costurile furnizorului donor determinate de portarea numarului, inclusiv cele administrative, vor putea fi recuperate de la furnizorul acceptor. Tarifele percepute furnizorului acceptor de catre furnizorul donor nu vor depasi: 13 euro pentru fiecare numar portat, in cazul portabilitatii numerelor geografice si numerelor nongeografice, altele decat cele pentru servicii de telefonie mobila si 11 euro pentru numerele nongeografice pentru servicii de telefonie mobila. Aceste tarife nu includ TVA.

d) Costuri de rutare a apelului catre un numar portat.
Costurile de rutare a apelurilor reflecta resursele suplimentare de retea (comutatoare, transmisiuni, semnalizare, interogarea bazelor de date locale si a bazei de date centralizate) mobilizate pentru rutarea apelurilor catre numerele portate. Aceste costuri sunt suplimentare costurilor normale de rutare a unui apel.

Aveti vreo idee despre suma pe care un operator o va investi pentru a implementa portabilitatea numerelor?

D.G.: Nu sunt disponibile informatii privind marimea investitiilor facute de operatori in vederea implementarii portabilitatii numerelor. De altfel, ordinul de marime al unei astfel de investitii variaza de la operator la operator, fiind influentat, intre altele, de caracteristicile retelei fiecarui operator (marime, structura, arhitectura, tipuri si furnizori de echipamente).

Cam cum se vor petrece lucrurile in telefonia fixa? Dar in cea mobila?

D.G.: Toate conditiile tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor in Romania vor fi stabilite prin decizie ANRC  si vor stabili: specificatiile tehnice, ce va contine formularul-tip de cerere de portare a numarului, care va fi procedura detaliata de administrare a procesului de portare, modalitatile de decontare a costurilor intre furnizori, parametrii de calitate ai acestui serviciu, modalitatile de informare a utilizatorilor finali referitor la numerele care sunt portate; procedura de modificare si completare a conditiilor tehnice si comerciale, regulamentul de organizare si functionare a bazei de date administrative centralizate.

Una din temeri este ca nu vom sti in ce retea sunam. Cum credeti ca va reactiona clientul roman la acest aspect? Sau cum il vor rezolva operatorii?

D.G.: Atat furnizorii de servicii de telefonie, cat si operatorul bazei de date centralizate vor avea obligatia de a pune la dispozitia publicului informatii referitoare la reteaua de destinatie a unui numar portat. Informarea de catre furnizori se va realiza prin serviciul informatii portabilitate – un serviciu telefonic cu titlu gratuit de relatii cu clientii si prin publicarea pe pagina proprie de Internet.

Baza de date centralizata va include o aplicatie web destinata publicului, care va asigura: publicarea blocurilor de numere care contin numere portabile; un motor de cautare prin intermediul caruia utilizatorii pot afla daca un numar este portat si, in caz afirmativ, furnizorul de servicii de telefonie destinate publicului care ofera servicii pe numarul respectiv la momentul interogarii aplicatiei.

Recomanda   afisari

spacer
spacer
Articole similare
spacer
Opiniile cititorilor
spacer

Recomanda pe Google