Masinile autonome: tot ce trebuie sa stii despre vehiculele fara sofer

de Redactie Hit.ro | 30 martie 2018

Vremea masinilor autonome este la o aruncatura de bat, iar companiile de pe plan mondial, de la producatoarele de masini precum Tesla, Audi, Nissan, la firmele precum Google si Aurora, cheltuiesc milioane pentru a aduce tehnologia pe drum. Cercetarea si dezvoltarea continua cu viteza, dar ce se întampla pe strazi?

Se vor înregistra schimbari în ceea ce priveste job-urile si cultura muncii? Ce se va întampla în caz de accident? Exista deja o piata pentru masinile autonome? Cum va fi schimbata legislatia pentru a se potrivi cu situatia nou creata?

 

Saltul va fi asemanator celui de la începutul secolului XX, cand trasura trasa de cal a fost înlocuita de automobil.

 

Sursa imagini: wkauto.ro

Masinile autonome – unde ne aflam acum

La momentul actual, dezvoltarea acestei tehnologii se realizeaza cu masini concepute special, prevazute cu computere si software, pentru a procesa informatia oferita de senzori si camere montate asupra vehiculului. La bord sta cel putin un inginer care verifica daca sistemele functioneaza corect, iar toate vehiculele autonome trebuie sa contina un buton manual, astfel încat inginerul sa le poate controla oricand.

Toate vehiculele autonome sunt prevazute, în prezent, cu volan, cutie de viteze si pedale, la fel ca orice masina obisnuita. Planul este ca în viitor sa ne putem dispensa de aceste componente, pur si simplu sa ne urcam în masina si sa setam destinatia. Aceasta este versiunea finala la care companiile vor sa ajunga în maxim 3 ani de acum încolo, chiar daca drumul este lung.

Testarea masinilor autonome se realizeaza acum pe suprafete urbane mici si în orase-centre, dar se planuieste ca din 2019 sa se realizeze pe autostrazi. Se doreste ca masinile sa se conduca singure, chiar daca un sofer va fi prezent pentru a prelua controlul în caz de nevoie.

Desi drumul catre masinile autonome a intrat, practic, în linie dreapta, înca sunt întrebari la care trebuie sa se raspunda, unele create pe masura ce tehnologia se dezvolta.

Evolutia masinii autonome

Cuvintele „masina fara sofer” sunt privite cu scepticism înca, desi nu a mai ramas mult timp pana cand vom vedea pe strada o masina fara volan. Exista patru stadii tehnologice ale evolutiei masinii autonome: „fara picioare”, „fara maini”, „fara ochi” si „fara creier”, sofatul asistat urmand sa fie înlocuit de sofatul autonom. Acum suntem la începutul calatoriei.

Proiectul de lege privind transportul modern (The modern transport bill)

În ultimii doi ani, Guvernul Marii Britanii nu a facut un secret din faptul ca teritoriul tarii va deveni un loc accesibil testarii vehiculelor, spre deosebire de Statele Unite, unde este necesara aprobarea la nivel de stat.

Marea Britanie a investit milioane în cercetare, în vederea monitorizarii interactiunii dintre tehnologie, mediu si utilizatori.

Guvernul intentioneaza sa propuna o reforma, incluzand  proiectul de lege cu privire la transportul modern (The modern transport bill), precum  si schimbari în privinta sistemului de asigurari si a codului rutier.

Planul de dezvoltare a masinilor autonome


2016 – sofat asistat

Masinile din ziua de azi sunt avansate, cu o tehnologie de necrezut în urma cu 10 ani. Camere si radare monitorizeaza lucruri neprevazute ce pot aparea, iar sistemul autonom de franare de urgenta (Autonomous Emergency Braking - AEB) poate aplica frana în cazul unui posibil accident.

Tehnologia simplifica mult efortul depus de sofer, însa acesta din urma tot exercita control asupra masinii. Soferul trebuie sa tina mainile pe volan tot timpul, pentru ca masina sa poata merge.

2018 - sofat „fara maini”

 

În 2018, vei putea conduce pe autostrada fara a tine mainile pe volan. Totusi, soferii vor ramane responsabili si vor prelua controlul în anumite situatii neasteptate sau daca tehnologia da gres. Vei putea lua mainile de pe volan aproximativ 3 minute la rand, dar dupa ce acestea trec, sistemul te va avertiza sa le asezi la loc. Daca acest lucru nu se întampla, sistemul se va pregati sa opreasca în conditii de siguranta.

2021 - sofat automat

Începutul urmatoarei decade va veni cu schimbari importante, sofatul îndreptandu-se catre autonomia completa. Vor exista anumite sectiuni pe autostrada unde masina va prelua complet controlul, iar soferul va putea chiar sa citeasca o carte. Masina va folosi senzori, inclusiv radare, camere si lasere, pentru a imortaliza o imagine a drumului. Masinile vor fi echipate cu sisteme avansate de asistenta, care îl vor avertiza pe sofer sa preia controlul la iesirea de pe autostrada.

2025 – masini total autonome

Potrivit expertilor, de 10 ani acum înainte, o masina va fi capabila sa mearga din usa în usa, fara ca soferul sa atinga volanul, inclusiv pe autostrazi sau în orase, în zonele marcate prin semnale luminoase, intersectii si sensuri giratorii. Masinile vor fi conectate wireless între ele si cu infrastructura drumului, reusind sa ia decizii în trafic. Se pare, totusi, ca un volan va fi înca prezent. Dupa 2025, se poate sa vedem prima masina fara optiune pentru sofer.

Masinile autonome pe drumuri: regulament de aplicare

În UK a fost pus la punct un regulament de aplicare în ceea ce priveste testarea masinilor autonome. Acesta se refera la proceduri, cerinte, recomandari. Chiar pentru masinile total autonome, conform regulamentului, va exista întotdeauna un buton de actionare manuala. De asemenea, un sofer va trebuie sa fie prezent.

Cei care doresc sa testeze masinile vor avea nevoie de permis de conducere si de întelegerea completa a modului de functionare a tehnologiei. Conform regulamentului, soferul va trebui sa se poarte ca si cum ar conduce o masina obisnuita.

De asemenea, masina va trebui sa fie asigurata, iar comunitatea locala si autoritatile vor fi înstiintate de procesul testarii ce are loc pe drumuri.

Conducerea masinii autonome se va supune legilor si limitarilor curente, iar vehiculul va fi dotat cu un dispozitiv de înregistrare, sau cutie neagra, pentru a se analiza cauzele în caz de accident.

Aspecte legale în cazul masinii fara sofer

Cu o asemenea schimbare, se impune analizarea aspectelor legale referitoare la permisul de conducere sau implicatiile în caz de accident.

Asigurarea

Unele dintre cele mai importante aspecte sunt acoperirea asigurarii si raspunderea soferului, avand în vedere ca acesta nu detine controlul. În acest sens, 11 companii de asigurari si-au unit fortele, printre care Aviva si Direct Line. O optiune ar fi extinderea asigurarii obligatorii auto, astfel încat sa protejeze soferul, daca el nu detine controlul si software-ul da erori.

Permis de condus

Legea va face distinctia între masinile autonome în mare parte – pentru care regulile actuale ale permisului raman la fel, pentru ca soferul preia controlul cateodata - si masinile total autonome. În cazul ultimelor, este nevoie de schimbari, pentru ca pot atrage persoane care nu pot sau nu vor sa conduca masini obisnuite.

Se pare ca soferii care au deja permis vor trece prin alt examen pentru a conduce masini autonome, pentru a fi siguri ca pot prelua înapoi controlul. Cercetarile au aratat ca soferii masinilor autonome au un timp de franare de 6 ori mai lung decat cei care conduc masini obisnuite. Concluzia este ca în cazul vehiculelor autonome, soferii ajung sa se complaca.

Mentenanta

 

Standardele UE vor trebui adaptate în cazul masinilor fara sofer, incluzand posibilitatea testarii anuale. Suntem pregatiti pentru problemele unei masini conduse manual, dar care sunt reglementarile tehnice daca sistemul automat se defecteaza?

 

Codul rutier

Codul rutier reprezinta un alt aspect ce va trebui schimbat. Tehnologia va limpezi traficul, masinile se vor putea apropia mai mult de biciclisti, capacitatea drumului va fi folosita mai eficient, iar emisiile de noxe se vor reduce.

Masinile autonome vor îmbunatati viata a 6 din 10 oameni cu mobilitate redusa

Unul dintre cele mai mari beneficii ale masinilor autonome este îmbunatatirea mobilitatii celor care nu pot conduce. Un studiu al Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) a relevat ca 6 din 10 oameni cu mobilitate redusa vor beneficia de o masina autonoma.

Jumatate dintre acestia spun ca vor reusi sa practice hobby-uri în afara casei sau sa mearga mai des în locuri precum restaurantele. 39% au spus ca vor beneficia de un acces mai usor la serviciile de sanatate, cu ajutorul unei masini autonome.

Vom uita sa conducem odata cu aparitia masinilor fara sofer?

În timp ce producatorii de masini sustin ca vehiculele lor vor fi fara greseala, factorul uman este supus erorii. Sistemele autonome vor reduce numarul accidentelor produse de factorul uman, dar în acelasi timp, ne vom pierde abilitatile de a conduce.

House of Lords Science and Technology Committee a ridicat problema cum ca dezvoltarea tehnologiei va avea ca rezultat soferi nepregatiti pentru a prelua controlul în anumite circumstante. S-a sugerat focalizarea pe chestiuni sociale si comportamentale în privinta masinilor fara sofer. 

 

 

Infrastructura drumului

Un punct important în eficienta implementarii masinilor autonome îl reprezinta drumurile. Un vehicul autonom poate fi dotat cu ghidare pe baza de radar, camera video si laser, dar totul depinde de locul unde conduci. Si ce se întampla daca vine o masina pe contrasens?

Un aspect ce trebuie analizat cum se cuvine este recunoasterea semnelor de circulatie. Într-adevar, vei avea GPS si harti la bord, dar tot îti vor trebui camere care sa citeasca semnele si indicatoarele în cazul restrictiilor temporare de viteza. Alta problema ce necesita atentia legislatiei.

Masini autonome de la A la Z

Apple

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Se cunosc putine cu privire la intentiile Apple privind masinile autonome, în afara de faptul ca se fac cercetari asidue si ca se investesc timp si bani în domeniu. Ramane de vazut daca îsi vor construi propria masina sau vor încheia parteneriat cu o firma producatoare de vehicule, însa posibilitatile economice ale companiei Apple sunt uriase.

BMW

Masini total autonome începand cu: 2021

BMW aspira la prima masina total autonoma începand cu 2021 si în acest scop a încheiat parteneriate cu mai multi giganti din domeniul tehnologiei: Baidu, echivalentul Google din China, Intel Corp si compania de software si camere video Mobileye. În ultimul timp, BMW s-a concentrat pe productia sub-brandului „i”, astfel încat acesta sa includa vehicule autonome, iar prima masina fara sofer va fi iNEXT. În acest sens, BMW a investit mult.

Ford

Masini total autonome începand cu: 2021

Ford are planuri ambitioase, anuntand ca începand cu 2021, va vinde masini total autonome, fara volan si pedale. Brand-ul si-a dublat personalul la Palo Alto Research si Innovation Center in California, 30 de masini Mondeo fiind testate la momentul actual în Statele Unite. A încheiat un parteneriat cu aplicatia Lyft, în speranta ca ambele companii vor dezvolta sisteme rapide de sofat autonom.

General Motors

Masini total autonome începand cu: nu se stie

General Motors nu a zabovit în a încheia parteneriate cu anumite firme, printre care si Lyft. Totodata, a investit într-un centru de testare din Detroit.

Google/FCA (Fiat, Chrysler)

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Google a realizat teste pe suprafete de 1,7 milioane de mile în Statele Unite. Firma a testat masini în apropiere de Silicon Valley înca din 2009, pentru Lexus. În mai, Google si Fiat Chrysler Automobiles si-au anuntat parteneriatul pentru a concepe 100 de masini autonome în vederea testarii, FCA fiind primul colaborator Google anuntat oficial. Testele fara sofer au început, dar se limiteaza la zona metropolitana din Phoenix.

Honda

Masini total autonome începand cu: 2025

Targetul Honda consta în masini autonome pe autostrazi din 2020. Masinile sale autonome sunt testate pe o suprafata de 5000 de acri în California. Vehiculele autonome de nivel 4 sunt programate pentru 2025.

Hyundai

Masini total autonome începand cu: 2021

La momentul actual, se testeaza în UK modele fara sofer, prevazute cu celula de combustibil. Hyundai are un parteneriat cu Aurora, un start-up din Silicon Valley, pentru dezvoltarea unui sistem autonom al masinilor. Aurora are o întelegere similara cu Volkswagen.

Jaguar Land Rover

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Brand-ul britanic Jaguar Land Rover este implicat în proiectul Autodrive din UK, în valoare de 20 de milioare de lire. În consecinta, a început testarea masinilor autonome totale si partiale în drum deschis. Prin acest demers, compania vrea sa verifice modul în care masinile pot comunica între ele si capacitatea sistemelor de a recunoaste infrastructura drumului, semnele si indicatoarele de circulatie, precum si de a merge pe orice suprafata.

Kia

Masini total autonome începand cu: 2021

Planul celor de la Kia este sa introduca masini autonome de nivel 4 începand cu 2021 si sa înceapa testarea cu public începand din 2019. Brandul planuieste sa investeasca 2 bilioane de dolari în masini fara sofer R&D începand cu finalul lui 2018.

Mazda

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Mazda nu are un program pentru masinile total autonome, dar intentioneaza sa dezvolte sisteme de asistenta avansate, cum ar fi Co-Pilot Concept2, ce urmeaza a fi testat începand cu 2020 si implementat din 2025.

 

Mercedes

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Ultimul model E-Class este dotat cu Active Lane Change Assist, reprezentand un pas înainte  în legislatia curenta privind evolutia masinilor autonome. Prototipul F 015 Luxury in Motion te ajuta sa-ti faci o idee cu privire la modul în care  vor arata masinile autonome.

Mitsubishi

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Prototipul Emirai 4 EV, produs de Mitsubishi Electric, a fost prezentat la Tokyo Motor Show, în 2017. De cand Mitsubishi a devenit parte a Aliantei Renault-Nissan, unirea fortelor în ceea ce priveste tehnologia va accelera dezvoltarea sistemelor autonome.

PSA (Peugeot, Citroen, DS)

Masini total autonome începand cu: 2021

În cadrul grupului PSA, DS este lider în materie de masini autonome, primind permisiunea de la guvernul francez de a demara testarea vehiculelor pe drumuri publice, incluzand soferi non-experti. 20 de masini autonome îsi au baza la Velizy, în centrul Frantei, si sunt folosite de public. În cadrul testarilor, masinile au ajuns aproape de Spania si UK.

Alianta Renault-Nissan

Masini total autonome începand cu: 2020

Nissan planuieste sa puna în vanzare primele masini autonome începand cu 2020, procesul fiind împartit în 3 etape. Prima presupune producerea de masini autonome capabile sa mearga în trafic cu viteza redusa, lucru ce a fost deja demonstrat la Tokio, cu un Leaf. Urmatoarea generatie Qashqai va veni cu masini partial autonome, iar începand cu 2018, compania îsi propune introducerea vehiculelor ce se vor conduce singure pe autostrazi.

Compania japoneza intentioneaza ca în 2020, masinile sa poata circula în orase. Parteneriatul Renault-Nissan va lansa, începand cu 2020, 10 modele cu diverse forme de autonomie, seful Nissan confirmand prezenta volanului.

Subaru

Masini total autonome începand cu: nu se stie

Nu exista informatii cu privire la aparitia masinilor autonome de la Subaru, dar începand cu 2020, se vor introduce functii semi-automate pentru mersul pe autostrada. În acest sens, se va folosi o versiune dezvoltata a sistemului EyeSight de asistenta dual-camera.

Tesla

Masini total autonome începand cu: 2018

Tesla a revolutionat tehnologia masinilor autonome înca din 2014, cand a lansat pe piata Model S. Software-ul sau, Autopilot, a fost proiectat ca „public beta”, ceea ce înseamna ca soferii ce îl folosesc pot ajuta la îmbunatatirea sa. Un faimos accident fatal a încetinit progresul, dar de atunci sistemul a fost revizuit cu extra radare si echipament de camere video. Un vehicul Tesla autonom în totalitate va putea fi pus în vanzare chiar începand cu anul acesta.

Toyota

Masini total autonome începand cu: 2020 (pe autostrazi, iar peste alti cativa ani în orase)

În 2020, Toyota va lansa „Highway Teammate”, pentru autostrazi.

La începutul anilor 2020, brandul va lansa „Urban Teammate”, aducand sofatul autonom pe strazile oraselor.

Volvo

Masini total autonome începand cu: 2021 (doar în stadiu de testare)

Volvo a fost prima companie care a anuntat ca îsi asuma responsabilitatea în cazul unui accident ce ar implica una dintre masinile sale autonome. Compania suedeza desfasoara înca din 2013 un proiect numit „Drive me” („Condu-ma!”), dar doar recent l-a extins pentru testari. Testele masinilor automate au loc, la momentul actual, în orasul Gothenburg. Totodata, brandul a anuntat încheierea unei întelegeri cu Uber.

Grupul VW

Masini total autonome începand cu: nu se stie

În ceea ce priveste vehiculele autonome, Audi este varful de lance din grupul VW. Ultimul model Audi A8 se afla la nivelul 3, dar legislatia nu este înca adaptata unei asemenea tehnologii.

Audi se concentreaza pe proiectele legate de infrastructura, astfel încat masinile sa poata comunica între ele si sa recepteze semnele din trafic. Modelul RS7 este testat în mod asiduu, în scenarii extreme si pe suprafete alunecoase. 

 

 

Recomanda   afisari

spacer
spacer
Articole similare
spacer
Opiniile cititorilor
spacer

Recomanda pe Google