Cum sa combati epuizarea fizica si psihica

de Redactie Hit.ro | 30 iunie 2020

Cum sa combati epuizarea fizica si psihica

Perioada prin care trecem de cateva luni a fost marcata de un nivel de stres destul de ridicat si de sentimente de nesiguranta. Multi dintre cei care au lucrat de acasa pe perioada starii de urgenta au crezut initial ca aceasta ar putea fi o ocazie buna de a petrece mai mult timp cu familia, de a-si pune lucrurile in ordine sau chiar de a profita de timpul pe care in mod normal l-ar fi petrecut in trafic pentru a se relaxa. Insa, foarte curand, unii dintre ei au inceput sa aiba simptome de oboseala sau chiar sa sufere de diferite forme de epuizare. 

Pe de alta parte, potrivit mai multor sondaje realizate in mai multe tari, persoanele care au lucrat de acasa in ultimele luni au acumulat ore suplimentare. Timpul consumat in mod normal in trafic pentru a ajunge la serviciu a ajuns sa fie petrecut la biroul de acasa. Astfel, in SUA, ziua medie de lucru a crescut cu trei ore, in Marea Britanie, Franta, Spania ori Canada, cu doua ore, iar in Olanda, Austria sau Belgia, cu o ora.

In aceste conditii, sistemul nervos poate fi usor afectat. Totusi, exista mai multe masuri pe care le poti lua pentru a preveni instalarea epuizarii fizice si psihice.

Alimentatia

Stresul este una dintre manifestarile timpurilor noastre si multora li se intampla sa manance excesiv sau, dimpotriva, prea putin din acest motiv. Mizeaza pe magneziu, triptofan, din care este sintetizata serotonina, hormonul starii de bine, pe acizi grasi Omega-3, vitaminele B si C, fier, zinc si cupru.

Ciocolata neagra este numita alimentul antistres prin excelenta. Este bogata in magneziu si favorizeaza producerea serotoninei si a endorfinelor. Sunt suficiente doua patratele de ciocolata cu minimum 75% cacao zilnic. Banana contine magneziu, dar si triptofan, iar pestele gras, precum somonul, macroul si sardinele, este o sursa importanta de acizi grasi Omega-3. Pestele preparat la cuptor, la abur sau gratar, insotit de orez, paste, cartofi si o portie de legume, plus un desert usor constituie o varianta excelenta de meniu de pranz sau cina. Avocado, citricele, kiwi, legumele cu frunze verzi, precum spanacul, cresonul, patrunjelul, sunt recomandate in dieta antistres, la fel si mierea, cerealele integrale, iaurtul si branzeturile, fructele oleaginoase si ouale.

Poti completa dieta cu ceai negru si infuzii din plante cu proprietati antistres cunoscute, precum musetelul, teiul, valeriana, passiflora, paducel.

Hidratarea este un element la fel de important in dieta antistres, iar, in acest context, se poate opta si pentru apa bogata in magneziu. Se recomanda consumul zilnic a 1,5-2 litri de apa.

Sunt de evitat alimentele prea bogate in grasimi si zaharuri, precum si bauturile excitante, precum alcoolul si cafeaua.

Activitatea fizica

Exista mai multe aspecte de care trebuie sa tii cont. In primul rand, in timpul zilei, este bine sa te ridici de la birou o data pe ora si sa faci pauze mici de cinci minute. Fa cativa pasi, bea apa, ia o gustare sanatoasa, fa ceva ce iti place.

Plimbarile sunt recomandate, mai ales ca in aceasta perioada poti profita de soare pentru a-ti asigura nivelul necesar de vitamina D. Parcurge o parte din drumul pana la birou pe jos sau cu bicicleta, mergi pe role. Daca lucrezi de acasa, incearca sa iti faci timp pentru o scurta plimbare, dimineata. Profita de lumina soarelui si ia-ti si portia de aer curat.

Fa sport regulat, indiferent sub ce forma. Sportul te ajuta sa te mentii, dar si sa eliberezi toata energia acumulata in corp, care, daca nu este utilizata cum trebuie, poate provoca frustrare. In plus, sportul determina producerea de endorfine, compusi chimici care induc starea de bine.

Poti face miscari de stretching pentru a-ti destinde muschii si a elimina tensiunea acumulata in organism. Aceste miscari sunt benefice mai ales pentru persoanele care petrec mult timp pe scaun.

In afara de adoptarea unei alimentatii antistres si de practicarea activitatilor fizice, trebuie sa stii ca relatiile sociale sunt foarte importante. Petrecerea timpului cu prietenii sau alte persoane dragi te va ajuta sa te simti bine din toate punctele de vedere. Iesi in oras, ocupa-te de pasiunile tale, fa lucruri amuzante. Rasul este unul dintre cele mai bune medicamente antistres.

Sursa foto: Pexels.com

Recomanda   afisari

spacer
spacer
Articole similare
spacer
Opiniile cititorilor
spacer

Recomanda pe Google