Relevanta informatiei, prioritate pentru Google, Microsoft si Yahoo

de Dinu Boboc | 13 iunie 2011

Gigantii online Google, Microsoft si Yahoo lucreaza acum impreuna pentru a-i incuraja pe operatorii de pagini web sa creeze pagini mai relevante pentru motoarele de cautare.


Aceasta miscare ar putea, in final, sa incurajeze folosirea unei tehnologii care sa faca informatia online la fel de comprehensibila pentru computere ca si pentru oameni. Daca va merge, rezultatul nu se va traduce doar in rezultate mai bune la cautare, dar si un val de aplicatii si servicii capabile sa inteleaga informatia de pe internet aproape la fel de bine ca oamenii.

Relevanta informatiei, prioritate pentru Google, Microsoft si Yahoo

Cele trei mari companii au lansat aceasta initiativa, denumita Schema.org, saptamana trecuta. Acest proiect se ocupa de crearea unui vocabular interconectat cu termeni care pot fi adaugati in limbajul HTML al unei pagini web pentru a comunica sensurile conceptelor folosite pe pagina respectiva. De exemplu, o locatie la care se face referire intr-un text poate fi definita ca fiind un tribunal, pe care Schema.org il intelege ca fiind un anume tip de cladire guvernamentala. Oameni si evenimente pot fi, de asemenea, definiti, ca si atribute precum distanta, masa sau durata.

Aceste informatii vor ajuta motoarele de cautare sa inteleaga mai bine cat de relevanta poate fi o pagina pentru o anumite cautare. De exemplu, daca un user cauta Pentagon, motorul trebuie sa inteleaga ca este vorba despre o cladire guvernamentala, nu despre o forma geometrica cu cinci laturi.

Relevanta informatiei, prioritate pentru Google, Microsoft si Yahoo
Aceasta miscare reprezinta un mare pas inainte in cadrul unei campanii initiate in 2001 de catre Tim Berners-Lee, inventatorul Web-ului, care avea ca scop crearea de softuri care sa inteleaga sensurile continutului online, o viziune cunoscuta sub numele de "web semantic". Desi tehnologia exista, progresul facut a fost foarte lent deoarece au existat putine motive pentru operatori sa adauge instructiunile suplimentare.


Proiectul Schema.org ar putea schimba radical asta, considera Dennis McCleod, profesor in cadrul University of Southern California, care lucreaza in cadrul proiectului. Prin indentificarea informatiilor relevante, proprietarii de pagini de web pot sa creasca semnificativ importanta site-ului in cazul cautarilor pe internet. "Asta va motiva oamenii sa adauge date semantice relevante in paginile lor. Este greu sa prezici ce se va intampla, dar, daca nu exista o miza clara, oamenii nu se baga. Google, Microsoft si Yahoo le ofera, acum, oamenilor, o motivatie foarte puternica", a afirmat McCleod.

Relevanta informatiei, prioritate pentru Google, Microsoft si Yahoo

Modul de abordare a Schema.org este modelat pe una dintre cele mai puternice metode de descriere a sensurilor unei pagini web. Potrivit lui McCleod, probleme cu acestea este ca sunt foarte greu de folosit. Avantajul unui proiect precum Schema.org insa, crede profesorul, este ca reuseste sa abordeze acest subiect intr-un mod foarte pragmatic si mai usor de aplicat si de inteles de catre proprietarii de site-uri.

Recent, si fondatorii celei mai mari enciclopedii libere online, Wikipedia, si-au exprimat ingrijorarea in legatura cu relevanta relativ scazuta a continutului site-ului pentru motoarele de cautare. Astfel, a fost creata DBPedia, o baza de date semantica construita prin folosirea unui program care colecteaza date de pe paginile site-ului. Baza este administrata de Free University of Berlin si de catre University of Leipzig, ambele din Germania. O alta masura luata este Freebase, o baza de data construita pe baza continutului Wikipedia. Baza este folosita de motorul de cautare de tip intrebare-raspuns PowerSet, cumparat de Microsoft si gandit sa faca parte din motorul de cautare Bing.

Sursa

Recomanda   afisari

spacer
spacer
Articole similare
spacer
Opiniile cititorilor
spacer

Recomanda pe Google